۱۳۹۳ خرداد ۱۷, شنبه

دور دوم وتهدیدات امنیتی

 ناامنی همچنان بزرگترین تهدی
ناامنی بزرگترین تهدی

یک روز پس از سوءقصد ناکام به جان عبدالله عبدالله، مقام‌های امنیتی بر افزایش هماهنگی امنیتی بین نامزدها و نیروهای امنیتی تاکید کردند.
در نشستی که امروز برای هماهنگی مسایل امنیتی پیکارهای انتخاباتی و روز انتخابات در دفتر کمیسیون مستقل انتخابات برگزار شد، عمر داودزی؛ وزیر داخله گفت که نیروهای امنیتی از برنامه‌های دیروز آقای عبدالله به طور کامل آگاه نبوند.
آقای داودزی گفت که پس از آن که مشخص شد که انتخابات با شرکت دو نامزد به دور دوم می‌رود، تدابیر امنیتی هر دو نامزد افزایش یافت و معمولاً ستادهای آنها ۴۸ ساعت پیش از برگزاری همایش‌های انتخاباتی، به نیروهای امنیتی اطلاع می‌دهند.
وزیر داخله گفت که از شام امروز برنامه‌های امنیتی تشدید می‌شود و تدابیر امنیتی تا روز برگزاری انتخابات به تدریج به اجرا گذاشته خواهد شد.
آقای داودزی گفت که در دور دوم انتخابات سطح تهدیدها بالاست و نیروهای امنیتی هم تدابیر بیشتری را روی دست گرفته‌اند.
سرپرست اداره امنیت ملی هم گفت که همه تهدیدهای امنیتی علیه روند انتخابات شناسایی شده و تلاش‌ها برای خنثی کردن این تهدیدها آغاز شده است.
حتی اگر هشدارهای امروز مقام های امنیتی هم مطرح نمی شد و یا رویداد دیروز نیز اتفاق نمی افتاد، بدون شک ناامنی در دور دوم بزرگترین تهدیدی است که فراروی انتخابات قرار دارد.
هم مردم، هم مقام های امنیتی و هم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به خوبی می دانند که وقتی از امنیت به عنوان بزرگترین تهدید نام برده می شود، حجم و دامنه این تهدید تا کجاست.
عملیات بهاری طالبان در دور اول انتخابات شروع نشده بود. در آن زمان هوا سرد بود و اکثر مناطق کشور مستعد استقرار نیروهای شورشی و تروریستی در کوهستان ها و فضای باز نبود. به همین دلیل، در دور نخست به علاوه آمادگی و روحیه ملی نیروهای امنیتی، طبیعت نیز به کمک این نیروها آمد و انتخابات در فضایی با کمترین درد سر امنیتی برگزار شد؛ اما در دور دوم، افزون بر آنکه عملیات بهاری تروریست های طالبان زیر نام «خیبر» شروع شده، با راه یافتن یک چهره ضد طالبانی مانند داکتر عبدالله به دور دوم و تقویت احتمال برنده شدن او، خطرات امنیتی نیز تشدید شده است.
راه سخت و دشواری در پیش است. حمله دیروز در کابل، یک هشدار جدی به نیروهای امنیتی، مردم و نامزدها بود. به نظر می رسد که در فرصت کمتر از یک هفته مانده به برگزاری انتخابات، بسیاری از مناطق کشور، نیاز به آغاز یک عملیات فراگیر و سرکوبگرانه علیه تروریست ها دارد؛ تا این پیام به آنها منتقل شود که عزم نیروهای امنیتی و مردم برای برگزاری و شرکت در انتخابات جدی است.
تروریست ها باید به این درک برسند که تلاش برای مختل کردن انتخابات و بازی با سرنوشت سیاسی مردم، به مثابه کودتایی رسمی علیه حق حاکمیت سیاسی مردم افغانستان است و نمی تواند قابل تحمل باشد.
به نظر می رسد تاکنون چنین اراده ای برای پاسخ به تروریست ها شکل نگرفته و انتظار می رود با این بیانات وزیر امور داخله و دیگر مقام های امنیتی، بتوان شاهد اتخاذ رویکردی شفاف، قاطع و جدی در برابر تروریزم باشیم.
با اینهمه تصور نمی شود تشدید تهدیدهای امنیتی بتواند خللی در اراده مردم برای شرکت گسترده و فراگیر در انتخابات ۲۴ جوزا ایجاد کند. به ویژه آنکه حمله دیروز، به ایجاد یک فضای احساسی ملی در برابر تروریزم هم منجر شده پیش بینی می شود تاثیر این فضا بر مشارکت گسترده و پرشور مردم در انتخابات مخصوصا در کابل پایتخت کاملا محسوس باشد؛ اما برای مقام ها و مسئولین امنیتی طبیعتا این نکته محرز است که افغانستان فقط کابل نیست و انتخابات نیز یک روند ملی و افغانستان شمول است که به همان میزان، نیازمند تمهیدات و آمادگی های سراسری و همگانی است.
از آنجایی که هدف اصلی تروریست ها، مختل کردن انتخابات یا ضربه زدن به مشروعیت آن می باشد که همانا مشارکت حداکثری و همگانی مردم است، آنها احتمالا بیشترین تمرکز و توجه شان را به مناطقی اختصاص خواهند داد که در دور اول، بالاترین میزان مشارکت را شاهد بودند. با این حساب، تصور می شود مسئولیت نیروهای امنیتی در چنین مناطفی، سنگین تر خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر